Yleiset
Mikä on Mobify?
Mobify on kuluttajalle suunniteltu palvelu, jonka avulla pysyt kärryillä laskuistasi. Palvelu toimii mobiilisovelluksessa.
Miten palvelu otetaan käyttöön?
Saat Mobifyn käyttöösi lataamalla sovelluksen sovelluskaupasta ja rekisteröitymällä palveluun. Sovellus opastaa sinua tarvittavien toimenpiteiden läpi, jotta saat palvelun kokonaisuudessaan käyttöön.
Mitä palvelu maksaa?
Mobify on käyttäjille ilmainen palvelu.
Miten saan lisättyä dokumenttini palveluun?
Dokumentit saat lisättyä kätevästi mobiilisovelluksen avulla, ottamalla kuvan ko. dokumentista, esimerkiksi takuukuitista.
Voit lisätä dokumentin mobiilisovelluksella ottamalla dokumentista kuvan ja lisäämällä sen dokumentiksi. Voit myös jakaa tiedoston esim. sähköpostin liitteen Mobify sovellukseen puhelimen jakamistoiminnolla.
Toimiiko mobiilisovelluksenne kaikissa puhelimissa?
Mobiilisovelllus toimii Android- ja iOS-käyttöjärjestelmissä.
Mistä löydän suosittelukoodini?
Suosittelukoodi löytyy profiilisivulta. Voit jakaa suosittelukoodisi
Miten saan laskuni palveluun?
Laskujen keskittämiseen tarjotaan useita eri vaihtoehtoja, joiden avulla varmistamme, että saat kaikki laskusi palveluumme:
1. Pystyt lisäämään laskut manuaalisesti palveluun mobiilisovelluksen kameran ja viivakoodin avulla. Voit myös jakaa laskutiedoston Mobify sovellukseen, jolloin sovellus lukee laskun tiedot automaattisesti. (Puhelimen jakamistoiminnolla)
2. Voit antaa hyväksynnän laskujen keskittämiseen. Tällöin kaikkien Mobifyn yhteistyökumppanien kautta kulkevat laskut reititetään automaattisesti palveluun.
Mitä tarkoittaa laskujen reitityksen valtuutus?
Mobify tekee yhteistyötä suomalaisten verkkolaskuoperaattoreiden kanssa. Verkkolaskuoperaattorit reitittävät laskuja kuluttajille eri tavoin kuten paperi, sähköposti tai e-lasku. Yhteistyökumppanimme reitittävät laskuja myös Mobifyhin. Kun aktivoit valtuutuksen, ilmoitamme yhteistyökumppaneillemme ensisijaiseksi laskutusosoitteeksesi Mobifyn. Laskujen lisäksi palveluun voi saapua myös muita dokumentteja mm. asiakirjat tai palkkakuitit.
Minkä yrityksen laskut voin vastaanottaa Mobifyhin?
Minkä tahansa suomalaisen yrityksen. Laskut voidaan vastaanottaa tai lisätä Mobifyhin edellä mainituilla tavoilla (ks. Miten saan laskuni palveluun?)
Miten poistan laskun palvelusta?
Laskunäkymässä valitse laskun tila ja sieltä valitse mitätöi lasku.
Minkä pankin tilit voin liittää palveluun laskujen maksamista varten?
Lähes kaikkien suomalaisten pankkien tilit on mahdollista liittää palveluun.
Miten maksan laskun Mobifyssa?
Laskut maksetaan maksutoimeksiantopalvelun välityksellä. Valitse ensin maksettava lasku ja siirrä se maksuun. Vahvista maksu vielä oman pankkisi palvelussa. Suoritus tapahtuu omalta pankkitililtäsi.
Laskulla ei ole viitenumeroa. Mitä teen?
Palveluun ei tällä hetkellä ole mahdollista lisätä laskuja joissa ei ole viitenumeroa.
Mikä on maksutoimeksiantopalvelu?
Maksupalveludirektiivi (PSD2) mahdollistaa kuluttajille maksamisen omalta pankkitililtä myös pankkien ulkopuolisissa palveluissa. Maksutoimeksiantopalvelu on toteutettu yhteistyössä norjalaisen Neonomics AS:n kanssa.
Miksi palvelun käytöstä saa bonusta?
Kaikessa yksinkertaisuudessaan haluamme palkita käyttäjiämme ja kannustaa kuluttajia oman talouden hallintaan.
Mistä saan bonuksia?
Palvelun suosittelemisesta sekä verkkokauppaostoksista.
Laskubonukset päättyvät 1.6.2025
Mikä on bonuksen miniminosto?
Bonuksen miniminosto on 10 euroa.
Kuinka paljon bonuspiste on euroissa?
Sata (100) bonuspistettä vastaa yhtä (1,00) euroa.
Mihin bonuksen voi käyttää ja miten sen voi nostaa?
Bonukset voi nostaa suoraan omalle pankkitilille. Bonuksen nosto kestää normaalisti 2-7 pankkipäivää.
Unohdin käyttäjätunnukseni/salasanani. Mitä teen?
Mikäli muistat sähköpostiosoitteen, jolla kirjauduit palveluun, voit palauttaa salasanan Unohditko salasanasi -napista. Tällöin saat sähköpostiisi ohjeet salasanan palauttamisesta. Muuten ole yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme.
Yhteystietoni ovat muuttuneet. Tuleeko minun muuttaa ne Mobifyhin?
Kyllä. Kirjautuessasi sisään pääset profiilista muuttamaan yhteystietojasi. Jos et pääse muuttamaan yhteystietojasi, ota yhteys asiakaspalveluun. Mikäli olet tunnistautunut, palvelumme päivittää tietosi automaattisesti yhteistyössä Bisnode Oy:n kanssa.
Miten voin lopettaa palvelun käytön?
Mobiilisovelluksessa on käyttäjätunnuksen poisto ominaisuus.
Poisto onnistuu, jos sinulla ei ole ollut Taloustiliä viimeisen 6 vuoden aikana eikä PSD2 maksuja ole pankin käsittelyssä.
Laskun maksu ei onnistunut. Mitä teen?
Tarkista maksun tila laskun tiedot -sivulta. Mikäli tila on epäonnistunut, voit yrittää suoritusta uudestaan. Pankeilla on toisinaan hetkellisiä toimintakatkoja, jotka korjaantuvat yleensä 1-2 arkipäivän aikana.
Mitä teen, jos sovellus ei aukea?
Varmista, että puhelimesi käyttöjärjestelmäpäivitykset ovat ajan tasalla. Vanhemmat käyttöjärjestelmät eivät aina tue sovellusten uusimpia versioita. Tarkista myös, että Mobify-sovelluksen päivitykset ovat kaikki tehtynä. Sovellusta päivittämällä varmistat, että sinulla on aina uusimmat ominaisuudet käytettävissäsi.
Sovelluskaupasta voit tarkistaa, onko viimeisin sovellusversio käytössä.
Mikä on eväste ja miksi ne pitää sallia?
Evästeet tulee sallia, kun teet verkko-ostoksia Mobifyn kautta, jotta saat bonukset ostoksista.
Eväste (eng. Cookie) tarkoittaa koodikatkelmaa, jonka avulla tunnistetaan mistä liikenne verkkokauppaan tulee. Evästettä ei tarvitse pelätä, sillä se ei kerää laitteeltasi mitään tallennettua tietoa. Jos evästeitä ei sallita, ei verkkokaupalle tule tietoa, miltä sivustolta on siirrytty kyseiselle sivustolle.
En saanut ensimmäisestä verkkokauppaostoksestani 5 € bonusta. Mitä teen?
Ensimmäisen verkkokauppaostoksen bonus kirjautuu sinulle, kun ensimmäisen ostoksesi bonus on vapautunut. Mikäli ostoksesi bonus on jo vapautunut, mutta sinulle ei ole kirjautunut 5 euron lisäbonusta, ole yhteydessä asiakaspalveluumme (asiakaspalvelu@mobify.fi).
Onko palvelu turvallinen?
Turvallisuus on meille suomalaisena yrityksenä ensi arvoisen tärkeää ja siksi kaikki liikenne palvelussa tapahtuu suojattuja SSL-yhteyksiä käyttäen. Auditoimme jatkuvasti palvelumme tietoturvallisuutta, jotta voimme taata käyttäjillemme turvallisen toimintaympäristön.
Mitä hyötyä on sormenjälkitunnistautumisella?
Voit halutessasi määrittää sormenjälkitunnistuksen applikaatioomme, jolloin voit kätevästi vahvistaa maksut. Sormenjälkitunnistus on mahdollista niillä mobiililaitteilla, joissa on biometrinen tunnistautumisjärjestelmä. Niin kuin kaikki palvelussamme, voit itse valita käytätkö tätä ominaisuutta vai et.
Mikä on Taloustili?
Taloustili on luotollinen tili, jonka avulla laskuja voi maksaa joustavasti osissa.
Luottoa voi lyhentää minimierissä tai maksaa kerralla takaisin. Lyhennykset palautuvat takaisin käytettäväksi saldoksi. Taloustiliä voi hakea Mobifyssa ja luottopäätöksen saa parissa arkipäivässä. Hyväksytyn Taloustilihakemuksen jälkeen voit maksaa laskuja Taloustililtä.
Emme myönnä uusia Taloustilejä.
Miten voin hakea Taloustiliä?
Emme myönnä uusia Taloustilejä.
Miten lyhennän Taloustilissä käyttämääni saldoa?
Lähetämme sinulle lyhennyslaskun sekä Mobifyhin, että sähköpostiisi kuun 1.pv. Laskun eräpäivä on 15.pv. Voit maksaa laskun palvelumme kautta tai omasta verkkopankistasi.
Taloustilin minimilyhennys on 3 %:a käytetystä pääomasta + korot ja kulut. Halutessasi voit lyhentää saldoa enemmän tai useammin. Laskuillasi on aina sama viitenumero, jolla kohdistamme suoritukset Taloustilillesi.
Minimimaksu on aina kuukausilaskun summa.
Mitä Taloustili maksaa?
Taloustilin kustannukset muodostuvat kuukausimaksusta (2,99€) ja käytetyn pääoman koroista.
Taloustilini on suljettu/jäädytetty vaikka olen maksanut laskun.
Suorituksesi ei ole välttämättä vielä kirjautunut tilillemme. Maksusuoritus kirjautuu 1-3 pankkipäivän viiveellä.
Jos maksoit kuun lopussa, maksusuoritus on todennäköisesti kirjautunut seuraavan kuun laskulle ja se on jäänyt vajaaksi. Maksa erotus ennen eräpäivää, niin maksut ovat ajan tasalla.
Mikäli Taloustilisi on tämän ajan jälkeen edelleen suljettu tai jäädytetty, olethan meihin yhteydessä taloustili@mobify.fi
Maksoin laskun Taloustilillä, mutta suoritusta ei hyväksytty.
Taloustilillä maksettaville laskuille tarvitsemme laskutiedoston eli kuva tai PDF-tiedosto, jonka avulla todennamme vastaanottajan tiedot oikeiksi.
Mitä laskuja Taloustilillä voi maksaa?
Taloustililtä ei voi siirtää rahaa omalle tilille, eikä yksityishenkilölle. Huomioithan, että Taloustilillä maksaminen vaatii kuvan tai laskutiedoston, josta on mahdollista todentaa laskuttajan tiedot.
Millä kielellä Taloustiliä voi käyttää?
Taloustili on vain suomeksi.
Laskun eräpäivä oli 15. päivä, voinko maksaa kuun viimeinen päivä?
Voit maksaa kuun viimeinen päivä, mutta huomioi seuraavat asiat:
Uusi lasku muodostuu aina kuukauden ensimmäisenä päivänä ja jos edellisen laskun maksusuoritus ei ole kirjautunut järjestelmään siihen mennessä tulee laskulle mukaan edellisen laskun kuukausimaksut sekä muistutuskulu.
Viimeisenä päivänä tehty maksusuoritus ei todennäköisesti ehdi kirjautua ennen seuraavan laskun muodostumista pankkiviiveen vuoksi. Tästä johtuen maksu kirjautuu uudelle laskulle, joka jää avoimeksi uuden laskun summan ja maksetun summan erotuksen verran.
Maksakaa erotus ennen laskun eräpäivää.
Sain Loppulaskun Taloustilistä, miten minun tulisi toimia?
Voit vielä maksaa minimilyhennyksen loppulaskusta ennen eräpäivää, joka on
6 % pääomasta + korot + muistutuskulu + kuukausimaksut. Voimme laskea minimilyhennyksen puolestasi, laita meille sähköpostia taloustili@mobify.fi
Minimilyhennyksen maksun jälkeen tili aktivoidaan ja lyhennykset jatkuvat normaalisti.
Loppulaskua ei voi maksaa osissa. Minimilyhennys on ainoa keino saada tili aktiiviseksi.
Jos Loppulaskulle ei tule suoritusta, siirtyy velka perintään. Perintäyhtiö on B2 Impact.
Olen maksanut Taloustilin laskun, mutta lasku näkyy edelleen avoinna.
Taloustilin maksutili vaihtui osalle asiakkaista 07/2022. Varmista, että maksat laskulla olevalle tilille. Väärälle tilille suoritetut maksut eivät kirjaudu oikein järjestelmään, tästä syystä lasku saattaa jäädä avoimeksi.Kun maksu näkyy Taloustilillä, voit kirjata laskun maksetuksi.
Suorituksesi ei ole välttämättä vielä kirjautunut tilillemme. Maksusuoritus kirjautuu 1-3 pankkipäivän viiveellä.
Jos maksoit kuun lopussa, maksusuoritus on todennäköisesti kirjautunut seuraavan kuun laskulle ja se on jäänyt vajaaksi. Maksa erotus ennen eräpäivää, niin maksut ovat ajan tasalla.
Haluan sulkea Taloustilin ja maksaa koko velan pois, miten toimin?
Mene Taloustilin tietoihin ja valitse sulje Taloustili. Järjestelmä luo Loppulaskun, johon tulee käytetty velkapääoma, korot ja kulut.
Taloustiliä ei voi käyttää enää sulkemisen jälkeen, eikä avata uudelleen. Loppulaskulla on 14 vrk maksuaikaa.